Użyj operatorów arytmetycznych i logicznych, aby wykonać obliczenia i sprawdzić warunki.
let a = 5;
let b = 10;
document.querySelector('#op-intro').textContent += (a + b) + "\n";
document.querySelector('#op-intro').textContent += (a > b && b > 0);
Zadanie 1
Oblicz sumę, różnicę, iloczyn i iloraz dwóch liczb.
let a = 10, b = 2;
document.querySelector('#op-zad1').textContent =
(a + b) + ", " +
(a - b) + ", " +
(a * b) + ", " +
(a / b);
Zadanie 2
Sprawdź, czy liczba jest większa niż 5 i mniejsza niż 15.
let liczba = 8;
document.querySelector('#op-zad2').textContent = liczba > 5 && liczba < 15;
Zadanie 3
Sprawdź, czy dwie zmienne są sobie równe (== i ===).
let x = "5";
let y = 5;
document.querySelector('#op-zad3').textContent =
(x == y) + "\n" +
(x === y);
Zadanie 4
Zwiększ wartość zmiennej o 1 za pomocą operatora inkrementacji.
let licznik = 0;
licznik++;
document.querySelector('#op-zad4').textContent = licznik;
Zadanie 5
Użyj operatora trójargumentowego (ternary), aby wyświetlić "pełnoletni" lub "niepełnoletni".
let wiek = 17;
let status = (wiek >= 18) ? "pełnoletni" : "niepełnoletni";
document.querySelector('#op-zad5').textContent = status;
🧠 Instrukcja warunkowa (if/else)
Sprawdź wiek użytkownika i wyświetl odpowiedni komunikat.
let wiek = 18;
if (wiek >= 18) {
document.querySelector('#if-intro').textContent = "Jesteś pełnoletni.";
} else {
document.querySelector('#if-intro').textContent = "Nie jesteś pełnoletni.";
}
Zadanie 1
Sprawdź, czy liczba jest dodatnia. Jeśli tak, wyświetl komunikat.
let liczba = 10;
if (liczba > 0) {
document.querySelector('#if-zad1').textContent = "Liczba jest dodatnia";
}
Zadanie 2
Sprawdź, czy użytkownik ma co najmniej 18 lat i może obejrzeć film.
let wiek = 16;
if (wiek >= 18) {
document.querySelector('#if-zad2').textContent = "Możesz obejrzeć film";
} else {
document.querySelector('#if-zad2').textContent = "Film tylko dla pełnoletnich";
}
Zadanie 3
Sprawdź, czy liczba jest parzysta.
let liczba = 12;
if (liczba % 2 === 0) {
document.querySelector('#if-zad3').textContent = "Liczba jest parzysta";
} else {
document.querySelector('#if-zad3').textContent = "Liczba jest nieparzysta";
}
Zadanie 4
Porównaj dwie liczby i wypisz, która jest większa.
let a = 7;
let b = 12;
if (a > b) {
document.querySelector('#if-zad4').textContent = "a jest większe";
} else if (b > a) {
document.querySelector('#if-zad4').textContent = "b jest większe";
} else {
document.querySelector('#if-zad4').textContent = "Liczby są równe";
}
Zadanie 5
Na podstawie zmiennej boolean (np. isLoggedIn) wyświetl odpowiedni komunikat.
let isLoggedIn = false;
if (isLoggedIn) {
document.querySelector('#if-zad5').textContent = "Witaj użytkowniku";
} else {
document.querySelector('#if-zad5').textContent = "Zaloguj się";
}
Instrukcja Switch
Wyświetl dzień tygodnia na podstawie liczby od 1 do 7.
let dzien = 3;
switch (dzien) {
case 1: document.getElementById("wynik1").innerText = "Poniedziałek"; break;
case 2: document.getElementById("wynik1").innerText = "Wtorek"; break;
case 3: document.getElementById("wynik1").innerText = "Środa"; break;
default: document.getElementById("wynik1").innerText = "Inny dzień";
}
Zadanie 1
Wyświetl nazwę dnia tygodnia na podstawie zmiennej z numerem dnia (1–7).
let dzien = 3;
switch(dzien) {
case 1: document.getElementById("wynik1").innerText = "Poniedziałek"; break;
case 2: document.getElementById("wynik1").innerText = "Wtorek"; break;
case 3: document.getElementById("wynik1").innerText = "Środa"; break;
case 4: document.getElementById("wynik1").innerText = "Czwartek"; break;
case 5: document.getElementById("wynik1").innerText = "Piątek"; break;
case 6: document.getElementById("wynik1").innerText = "Sobota"; break;
case 7: document.getElementById("wynik1").innerText = "Niedziela"; break;
default: document.getElementById("wynik1").innerText = "Nieprawidłowy numer dnia";
}
Zadanie 2
Na podstawie zmiennej 'ocena' wypisz ocenę słownie (np. 5 → "bardzo dobry").
let ocena = 5;
switch(ocena) {
case 6: document.getElementById("wynik2").innerText = "celujący"; break;
case 5: document.getElementById("wynik2").innerText = "bardzo dobry"; break;
case 4: document.getElementById("wynik2").innerText = "dobry"; break;
case 3: document.getElementById("wynik2").innerText = "dostateczny"; break;
case 2: document.getElementById("wynik2").innerText = "dopuszczający"; break;
case 1: document.getElementById("wynik2").innerText = "niedostateczny"; break;
default: document.getElementById("wynik2").innerText = "Nieprawidłowa ocena";
}
Zadanie 3
Na podstawie wybranej opcji menu wypisz odpowiednią akcję.
let opcja = "zapisz";
switch(opcja) {
case "nowy": document.getElementById("wynik3").innerText = "Tworzenie nowego dokumentu"; break;
case "otwórz": document.getElementById("wynik3").innerText = "Otwieranie dokumentu"; break;
case "zapisz": document.getElementById("wynik3").innerText = "Zapisywanie dokumentu"; break;
case "wyjście": document.getElementById("wynik3").innerText = "Zamykanie programu"; break;
default: document.getElementById("wynik3").innerText = "Nieznana opcja";
}
Zadanie 4
W zależności od pory dnia (rano, popołudnie, wieczór) wypisz odpowiedni komunikat.
let pora = "wieczór";
switch(pora) {
case "rano": document.getElementById("wynik4").innerText = "Dzień dobry!"; break;
case "popołudnie": document.getElementById("wynik4").innerText = "Miłego popołudnia!"; break;
case "wieczór": document.getElementById("wynik4").innerText = "Dobry wieczór!"; break;
default: document.getElementById("wynik4").innerText = "Nie rozpoznano pory dnia";
}
Zadanie 5
Na podstawie litery oceny (A, B, C, D, F) wypisz ocenę opisową.
let litera = "B";
switch(litera) {
case "A": document.getElementById("wynik5").innerText = "Świetnie"; break;
case "B": document.getElementById("wynik5").innerText = "Bardzo dobrze"; break;
case "C": document.getElementById("wynik5").innerText = "Dobrze"; break;
case "D": document.getElementById("wynik5").innerText = "Dostatecznie"; break;
case "F": document.getElementById("wynik5").innerText = "Niedostatecznie"; break;
default: document.getElementById("wynik5").innerText = "Nieprawidłowa litera";
}
🔁 Pętla for
Zadanie 1
Wyświetl liczby od 1 do 10 na stronie.
for (let i = 1; i <= 10; i++) {
document.querySelector('#for-zad1').textContent += i + "\n";
}
Zadanie 2
Policz sumę liczb od 1 do 100 i wyświetl wynik na stronie.
let suma = 0;
for (let i = 1; i <= 100; i++) {
suma += i;
}
document.querySelector('#for-zad2').textContent = "Suma: " + suma;
Zadanie 3
Wypisz liczby parzyste od 1 do 20 na stronie.
for (let i = 1; i <= 20; i++) {
if (i % 2 === 0) {
document.querySelector('#for-zad3').textContent += i + "\n";
}
}
Zadanie 4
Wyświetl tabliczkę mnożenia dla liczby 5 na stronie.
let liczba = 5;
for (let i = 1; i <= 10; i++) {
document.querySelector('#for-zad4').textContent += liczba + " x " + i + " = " + (liczba * i) + "\n";
}
Zadanie 5
Wypisz znaki napisu "JavaScript" jeden pod drugim na stronie.
let tekst = "JavaScript";
for (let i = 0; i < tekst.length; i++) {
document.querySelector('#for-zad5').textContent += tekst[i] + "\n";
}
🔁 Pętla while
Zadanie 1
Wyświetl liczby od 1 do 10 na stronie.
let i = 1;
while (i <= 10) {
document.querySelector('#while-zad1').textContent += i + "\n";
i++;
}
Zadanie 2
Policz sumę liczb od 1 do 100 i wyświetl wynik na stronie.
let suma = 0;
let i = 1;
while (i <= 100) {
suma += i;
i++;
}
document.querySelector('#while-zad2').textContent = "Suma: " + suma;
Zadanie 3
Wypisz liczby nieparzyste od 1 do 20 na stronie.
let i = 1;
while (i <= 20) {
if (i % 2 !== 0) {
document.querySelector('#while-zad3').textContent += i + "\n";
}
i++;
}
Zadanie 4
Zlicz ilość cyfr w liczbie 123456789 i wyświetl na stronie.
let liczba = 123456789;
let ilosc = 0;
while (liczba > 0) {
liczba = Math.floor(liczba / 10);
ilosc++;
}
document.querySelector('#while-zad4').textContent = "Liczba cyfr: " + ilosc;
Zadanie 5
Wyświetl wszystkie znaki napisu "Informatyka" jeden pod drugim na stronie.
let tekst = "Informatyka";
let i = 0;
while (i < tekst.length) {
document.querySelector('#while-zad5').textContent += tekst[i] + "\n";
i++;
}
🔁 Pętla do...while
Zadanie 1
Wyświetl liczby od 1 do 10 na stronie.
let i = 1;
do {
document.querySelector('#do-while-zad1').textContent += i + "\n";
i++;
} while (i <= 10);
Zadanie 2
Policz sumę liczb od 1 do 100 i pokaż wynik na stronie.
let suma = 0;
let i = 1;
do {
suma += i;
i++;
} while (i <= 100);
document.querySelector('#do-while-zad2').textContent = "Suma: " + suma;
Zadanie 3
Wyświetl liczby podzielne przez 3 od 1 do 30 na stronie.
let i = 1;
do {
if (i % 3 === 0) {
document.querySelector('#do-while-zad3').textContent += i + "\n";
}
i++;
} while (i <= 30);
Zadanie 4
Wyświetl znaki napisu "Technik" jeden pod drugim na stronie.
let tekst = "Technik";
let i = 0;
do {
document.querySelector('#do-while-zad4').textContent += tekst[i] + "\n";
i++;
} while (i < tekst.length);
Zadanie 5
Znajdź pierwszą liczbę większą od 100, która jest podzielna przez 17 i wyświetl ją.
let liczba = 101;
do {
if (liczba % 17 === 0) {
document.querySelector('#do-while-zad5').textContent = "Znaleziono: " + liczba;
break;
}
liczba++;
} while (true);
🔧 Funkcje
Zadanie 1
Stwórz funkcję, która przyjmuje dwie liczby i zwraca ich sumę.
function suma(a, b) {
return a + b;
}
Wynik:
Zadanie 2
Stwórz funkcję, która przyjmuje imię użytkownika i wyświetla powitanie.
Stwórz funkcję, która zwraca największą z dwóch liczb.
function najwieksza(a, b) {
return a > b ? a : b;
}
Wynik:
Zadanie 4
Stwórz funkcję, która przyjmuje tablicę liczb i zwraca ich średnią.
function srednia(tablica) {
let suma = 0;
for (let i = 0; i < tablica.length; i++) {
suma += tablica[i];
}
return suma / tablica.length;
}
Wynik:
Zadanie 5
Stwórz funkcję, która sprawdza, czy liczba jest liczbą pierwszą.
function czyPierwsza(liczba) {
if (liczba < 2) return false;
for (let i = 2; i <= Math.sqrt(liczba); i++) {
if (liczba % i === 0) {
return false;
}
}
return true;
}
Wynik:
🧳 Obiekty
Zadanie 1
Stwórz obiekt reprezentujący samochód z właściwościami: marka, model, rok produkcji, oraz metodą, która wyświetla pełne informacje o samochodzie.
Stwórz formularz z polem tekstowym i przyciskiem. Po kliknięciu przycisku wyświetl wprowadzony tekst w divie poniżej formularza.
document.getElementById("form3").addEventListener("submit", function(event) {
event.preventDefault();
let text = document.getElementById("tekst").value;
document.getElementById("outputForm3").textContent = "Wprowadzony tekst: " + text;
});
Zadanie 5
Stwórz formularz do rejestracji, który wymaga, by użytkownik zaakceptował regulamin przed wysłaniem formularza. Jeśli użytkownik nie zaznaczy zgody, wyświetl komunikat błędu.
Stwórz formularz do obliczania wieku użytkownika na podstawie daty urodzenia. Po kliknięciu przycisku oblicz wyświetl wiek użytkownika.
document.getElementById("ageForm").addEventListener("submit", function(event) {
event.preventDefault();
let birthDate = new Date(document.getElementById("birthDate").value);
let age = new Date().getFullYear() - birthDate.getFullYear();
alert("Twój wiek to: " + age + " lat");
});
Zadanie 2
Stwórz formularz do konwersji jednostek. Użytkownik podaje wartość w metrach, a formularz konwertuje ją na centymetry, kilometry i milimetry.