Zadeklaruj dwie zmienne z liczbami i oblicz ich sumę, a wynik wyświetl w konsoli.
let a = 5;
let b = 10;
console.log(a + b);
Ćwiczenie 2: Zwiększanie wartości zmiennej
Użyj operatora inkrementacji do zwiększenia wartości zmiennej.
let x = 5;
x++;
console.log(x);
Ćwiczenie 3: Operator porównania
Użyj operatora porównania == do sprawdzenia, czy dwie zmienne są równe.
let a = 5;
let b = 5;
console.log(a == b); // true
Ćwiczenie 4: Operator logiczny &&
Użyj operatora logicznego && do sprawdzenia, czy dwie zmienne są jednocześnie większe niż 5.
let a = 6;
let b = 8;
console.log(a > 5 && b > 5); // true
Ćwiczenie 5: Operator warunkowy ?
Użyj operatora warunkowego ? do przypisania wartości do zmiennej w zależności od warunku.
let age = 18;
let isAdult = (age >= 18) ? 'Tak' : 'Nie';
console.log(isAdult);
6. Okna dialogowe: alert, prompt, confirm
Ćwiczenie 1: Użycie alert()
Wyświetl okno alertu z wiadomością "Witaj w JavaScript!"
alert('Witaj w JavaScript!');
Ćwiczenie 2: Użycie prompt()
Użyj funkcji prompt() do zapytania użytkownika o jego imię i wyświetl odpowiedź w konsoli.
let name = prompt('Jak masz na imię?');
console.log('Witaj, ' + name);
Ćwiczenie 3: Użycie confirm()
Zapytaj użytkownika, czy chce kontynuować, i wyświetl wynik w konsoli.
let isContinue = confirm('Czy chcesz kontynuować?');
console.log(isContinue);
Ćwiczenie 4: Sprawdzenie odpowiedzi użytkownika w prompt()
Zapytaj użytkownika o jego wiek i sprawdź, czy jest pełnoletni.
let age = prompt('Ile masz lat?');
if (age >= 18) {
alert('Jesteś pełnoletni!');
} else {
alert('Jesteś niepełnoletni!');
}
Ćwiczenie 5: Użycie prompt() i confirm() razem
Najpierw zapytaj użytkownika o jego wiek za pomocą prompt(), a potem zapytaj, czy chce kontynuować, używając confirm().
let age = prompt('Ile masz lat?');
if (age >= 18) {
let isContinue = confirm('Chcesz kontynuować?');
console.log(isContinue);
} else {
alert('Za młody, aby kontynuować!');
}
7. Funkcje w JavaScript
Ćwiczenie 1: Prosta funkcja
Stwórz funkcję, która przyjmuje dwie liczby jako argumenty i zwraca ich sumę.
function sum(a, b) {
return a + b;
}
console.log(sum(3, 4));
Ćwiczenie 2: Funkcja z domyślnymi wartościami
Stwórz funkcję, która przyjmuje dwa parametry, ale ustawia domyślną wartość dla drugiego parametru, jeśli nie zostanie on przekazany.
Stwórz funkcję, która przyjmuje liczbę jako argument i zwraca jej kwadrat.
function square(x) {
return x * x;
}
console.log(square(5));
Ćwiczenie 4: Funkcja z wieloma parametrami
Stwórz funkcję, która przyjmuje trzy liczby i zwraca średnią arytmetyczną tych liczb.
function average(a, b, c) {
return (a + b + c) / 3;
}
console.log(average(3, 4, 5));
Ćwiczenie 5: Funkcja z funkcją anonimową
Stwórz funkcję, która jako argument przyjmuje funkcję anonimową i wykonuje ją.
function execute(func) {
func();
}
execute(function() {
console.log('Funkcja anonimowa została wywołana!');
});
8. Tablice w JavaScript
Ćwiczenie 1: Tworzenie tablicy
Stwórz tablicę zawierającą trzy liczby i wyświetl je w konsoli.
let numbers = [1, 2, 3];
console.log(numbers);
Ćwiczenie 2: Dodawanie elementu do tablicy
Dodaj nowy element do tablicy na końcu.
let numbers = [1, 2, 3];
numbers.push(4);
console.log(numbers);
Ćwiczenie 3: Usuwanie elementu z tablicy
Usuń ostatni element tablicy za pomocą funkcji pop().
let numbers = [1, 2, 3, 4];
numbers.pop();
console.log(numbers);
Ćwiczenie 4: Iteracja po tablicy
Użyj pętli for, aby przejść przez wszystkie elementy tablicy i wyświetlić je w konsoli.
let numbers = [1, 2, 3, 4];
for (let i = 0; i < numbers.length; i++) {
console.log(numbers[i]);
}
Ćwiczenie 5: Sprawdzanie, czy element istnieje w tablicy
Sprawdź, czy liczba 3 istnieje w tablicy za pomocą metody includes().
let numbers = [1, 2, 3, 4];
console.log(numbers.includes(3)); // true
9. Obiekty w JavaScript
Ćwiczenie 1: Tworzenie obiektu
Stwórz obiekt reprezentujący osobę, który zawiera jej imię, wiek i zawód.
let person = {
name: 'Jan',
age: 30,
job: 'Programista'
};
console.log(person);
Ćwiczenie 2: Dostęp do właściwości obiektu
Wyświetl imię osoby z obiektu w konsoli.
let person = {
name: 'Jan',
age: 30,
job: 'Programista'
};
console.log(person.name);
Ćwiczenie 3: Dodawanie nowej właściwości do obiektu
Dodaj właściwość city do obiektu osoby i wyświetl ją w konsoli.
let person = {
name: 'Jan',
age: 30,
job: 'Programista'
};
person.city = 'Warszawa';
console.log(person.city);
Ćwiczenie 4: Usuwanie właściwości obiektu
Usuń właściwość age z obiektu i wyświetl obiekt w konsoli.
let person = {
name: 'Jan',
age: 30,
job: 'Programista'
};
delete person.age;
console.log(person);
Ćwiczenie 5: Funkcja w obiekcie
Stwórz obiekt z funkcją, która zwraca powitanie z imieniem osoby.
let person = {
name: 'Jan',
greet: function() {
console.log('Witaj, ' + this.name);
}
};
person.greet();
10. Parsowanie liczb w JavaScript
Ćwiczenie 1: Parsowanie liczby z ciągu tekstowego
Użyj funkcji parseInt(), aby przekształcić ciąg tekstowy '123' na liczbę.
let str = '123';
let num = parseInt(str);
console.log(num);
Ćwiczenie 2: Parsowanie liczby zmiennoprzecinkowej
Użyj funkcji parseFloat(), aby przekształcić ciąg tekstowy '12.34' na liczbę zmiennoprzecinkową.
let str = '12.34';
let num = parseFloat(str);
console.log(num);
Ćwiczenie 3: Sprawdzanie poprawności liczby
Sprawdź, czy ciąg tekstowy 'abc' jest liczbą za pomocą funkcji isNaN().
let str = 'abc';
console.log(isNaN(str)); // true
Ćwiczenie 4: Parsowanie liczby z różnych formatów
Spróbuj przekonwertować różne ciągi, np. '000123', '12abc', na liczby za pomocą parseInt() i parseFloat().
let str1 = '000123';
let str2 = '12abc';
console.log(parseInt(str1)); // 123
console.log(parseInt(str2)); // 12
Ćwiczenie 5: Zastosowanie funkcji Number()
Spróbuj przekształcić ciąg '123.45' na liczbę za pomocą funkcji Number().
let str = '123.45';
let num = Number(str);
console.log(num);
11. Instrukcja wyboru switch
Ćwiczenie 1: Prosta instrukcja switch
Użyj instrukcji switch do sprawdzenia wartości zmiennej i wyświetlenia odpowiedniej wiadomości.
let day = 3;
switch(day) {
case 1:
console.log('Poniedziałek');
break;
case 2:
console.log('Wtorek');
break;
default:
console.log('Inny dzień');
}
Ćwiczenie 2: Użycie switch z wieloma przypadkami
Użyj instrukcji switch do obsługi dni tygodnia (1-7) i wyświetlenia odpowiednich nazw dni.
let day = 5;
switch(day) {
case 1:
console.log('Poniedziałek');
break;
case 2:
console.log('Wtorek');
break;
case 3:
console.log('Środa');
break;
case 4:
console.log('Czwartek');
break;
case 5:
console.log('Piątek');
break;
case 6:
console.log('Sobota');
break;
case 7:
console.log('Niedziela');
break;
default:
console.log('Nieprawidłowy dzień');
}
Ćwiczenie 3: Instrukcja switch z rzutowaniem
Użyj instrukcji switch i rzutuj zmienną na liczbę, aby wyświetlić wynik.
let input = '3';
switch(Number(input)) {
case 1:
console.log('Jeden');
break;
case 2:
console.log('Dwa');
break;
case 3:
console.log('Trzy');
break;
default:
console.log('Inna liczba');
}
Ćwiczenie 4: Zastosowanie switch z ciągami
Użyj instrukcji switch do sprawdzenia wartości ciągu tekstowego i wykonania odpowiednich działań.
let color = 'czerwony';
switch(color) {
case 'czerwony':
console.log('To kolor czerwony');
break;
case 'zielony':
console.log('To kolor zielony');
break;
default:
console.log('Inny kolor');
}
Ćwiczenie 5: Switch z wieloma przypadkami
Użyj instrukcji switch, aby obsłużyć przypadki, w których liczba ma wartość 1-3, 4-6, 7-9.
let number = 5;
switch(true) {
case (number >= 1 && number <= 3):
console.log('Liczba w przedziale 1-3');
break;
case (number >= 4 && number <= 6):
console.log('Liczba w przedziale 4-6');
break;
case (number >= 7 && number <= 9):
console.log('Liczba w przedziale 7-9');
break;
default:
console.log('Liczba poza zakresem');
}
12. Obiekt Math
Ćwiczenie 1: Obliczanie pierwiastka kwadratowego
Użyj metody Math.sqrt(), aby obliczyć pierwiastek kwadratowy z liczby 16.
let num = 16;
console.log(Math.sqrt(num));
Ćwiczenie 2: Zaokrąglanie liczby
Użyj metody Math.round(), aby zaokrąglić liczbę 7.5.
let num = 7.5;
console.log(Math.round(num));
Ćwiczenie 3: Losowanie liczby
Użyj funkcji Math.random(), aby wylosować liczbę całkowitą w przedziale od 1 do 10.
let random = Math.floor(Math.random() * 10) + 1;
console.log(random);
Ćwiczenie 4: Obliczanie wartości bezwzględnej
Użyj metody Math.abs(), aby obliczyć wartość bezwzględną z liczby -5.
let num = -5;
console.log(Math.abs(num));
Ćwiczenie 5: Obliczanie największej liczby
Użyj metody Math.max(), aby znaleźć największą liczbę z 3, 5, 7, 2, 8.
console.log(Math.max(3, 5, 7, 2, 8));
13. Tablice w JavaScript
Ćwiczenie 1: Tworzenie tablicy
Stwórz tablicę zawierającą trzy liczby i wyświetl je w konsoli.
let numbers = [1, 2, 3];
console.log(numbers);
Ćwiczenie 2: Dodawanie elementów do tablicy
Dodaj nowy element do tablicy za pomocą metody push() i wyświetl tablicę.
let numbers = [1, 2, 3];
numbers.push(4);
console.log(numbers);
Ćwiczenie 3: Usuwanie elementów z tablicy
Użyj metody pop() do usunięcia ostatniego elementu z tablicy.
let numbers = [1, 2, 3];
numbers.pop();
console.log(numbers);
Ćwiczenie 4: Iterowanie po tablicy
Użyj pętli for do iterowania po tablicy i wypisania jej elementów.
let numbers = [1, 2, 3];
for (let i = 0; i < numbers.length; i++) {
console.log(numbers[i]);
}
Ćwiczenie 5: Sprawdzanie długości tablicy
Sprawdź długość tablicy za pomocą właściwości length.
let numbers = [1, 2, 3];
console.log(numbers.length);
14. Funkcje w JavaScript
Ćwiczenie 1: Tworzenie funkcji
Stwórz funkcję, która przyjmuje dwie liczby jako argumenty i zwraca ich sumę.
function sum(a, b) {
return a + b;
}
console.log(sum(2, 3));
Ćwiczenie 2: Funkcja bez argumentów
Stwórz funkcję, która zwraca stałą wartość 42.
function getAnswer() {
return 42;
}
console.log(getAnswer());
Ćwiczenie 3: Funkcja z wartościami domyślnymi
Stwórz funkcję, która przyjmuje dwa argumenty, z których jeden ma wartość domyślną 5.
function multiply(a, b = 5) {
return a * b;
}
console.log(multiply(2)); // wynik 10
Ćwiczenie 4: Funkcja zwracająca inną funkcję
Stwórz funkcję, która zwraca inną funkcję, która zwraca wynik mnożenia dwóch liczb.
function outer() {
return function(a, b) {
return a * b;
};
}
let inner = outer();
console.log(inner(2, 3)); // wynik 6
Ćwiczenie 5: Funkcja rekurencyjna
Stwórz funkcję rekurencyjną, która oblicza silnię z liczby n.
function factorial(n) {
if (n === 0) {
return 1;
}
return n * factorial(n - 1);
}
console.log(factorial(5)); // wynik 120
15. Praca z obiektami
Ćwiczenie 1: Tworzenie obiektu
Stwórz obiekt person z właściwościami name i age.
let person = {
name: 'Jan',
age: 30
};
console.log(person);
Ćwiczenie 2: Dostęp do właściwości obiektu
Uzyskaj dostęp do właściwości name obiektu person i wyświetl ją w konsoli.
let person = { name: 'Jan', age: 30 };
console.log(person.name);
Ćwiczenie 3: Dodawanie właściwości do obiektu
Dodaj nową właściwość address do obiektu person.
let person = { name: 'Jan', age: 30 };
person.address = 'Warszawa';
console.log(person);
Ćwiczenie 4: Usuwanie właściwości obiektu
Usuń właściwość age z obiektu person.
let person = { name: 'Jan', age: 30 };
delete person.age;
console.log(person);
Ćwiczenie 5: Praca z metodami obiektów
Dodaj metodę greet do obiektu person, która wyświetla powitanie z jego imieniem.
let person = {
name: 'Jan',
age: 30,
greet: function() {
console.log('Witaj, ' + this.name);
}
};
person.greet();
Test wiedzy - 20 pytań
Test wiedzy zawierający 20 pytań, obejmujący wszystkie omawiane tematy. Kliknij, aby pobrać.